بررسی سبد محصولاتی ایران خودرو نشان میدهد این خودروساز در حال حاضر دو مدل تارا یعنی تارا V۱ پلاس با گیربکس دستی و تارا V۴ LX با گیربکس اتوماتیک را در سبد محصولاتی خود جای داده است.
اطلاعات کدال سازمان بورس در پایان بهار ۱۴۰۳ نشان میدهد ایران خودروییها حساب ویژهای روی تارا باز کردند.
به گزارش اقتصادنیوز، تولید تارا در پایان سه ماهه اول ۱۴۰۳ به نسبت مدت مشابه سال قبل رشد حدود ۵۱ درصدی را نشان میدهد. آن طور که آبیهای جاده مخصوص خبر دادند تولید تارا در پایان خرداد امسال در مجموع به حدود ۱۴ هزار و ۶۵۰ دستگاه رسید. این در حالیست که براساس بررسیهای اقتصادنیوز، در همین بازه زمانی در سال گذشته تولید تارا تیراژی حول و حوش ۹ هزار و ۶۵۰ دستگاهی داشته است؛ بنابراین آبیهای جاده مخصوص طی بهار سال جاری توانستند تولید تارا را نزدیک به پنج هزار دستگاه افزایش دهند.
بررسی سبد محصولاتی ایران خودرو نشان میدهد این خودروساز در حال حاضر دو مدل تارا یعنی تارا V۱ پلاس با گیربکس دستی و تارا V۴ LX با گیربکس اتوماتیک را در سبد محصولاتی خود جای داده است.
پیش از این خودروساز کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص، تارا V۱ با گیربکس دستی و تارا V۲ با گیربکس اتوماتیک را در خطوط تولید خود داشت، اما ارتقای استانداردهای خودرویی سبب شد تا مدیران ایران خودرو مجبور به ایجاد تغییراتی در دو عضو خانواده تارا شوند. حاصل تغییرات ایجاد شده بابت ارتقای استانداردهای خودرویی ۸۵ گانه تولید تارا V۱ پلاس با گیربکس دستی و تارا V۴ LX با گیربکس اتوماتیک بود.
تارا حاصل داخلی سازی یکی از محصولات پسابرجامی ایران خودرو یعنی پژو ۳۰۱ است. مدیران وقت ایران خودرو بعد ار امضای توافق برجام بار دیگر مشغول برنامه ریزی با شرکت تجاری خود برای تولید محصولات جدید شدند. حاصل این برنامه ریزیها اضافه شدن سه خودروی پژو ۲۰۰۸، پژو ۲۰۸ و پژو ۳۰۱ به سبد محصولاتی ایران خودروییها بود.
اما این محصول جدید هر یک سرانجام متفاوتی به خود دیدند. پژو ۲۰۰۸ در خطوط تولید ایران خودرو دیده شد، پژو ۲۰۸ هیچگاه پایش به ایران نرسید و پژو ۳۰۱ بعد از داخلی سازی با نام تارا رونمایی شد.
ایران خودرویی در ۱۴۰۳ بعد از ابلاغ استانداردهای خودرویی و خداحافظی اجباری با برخی محصولات گروه پژو مانند خانواده ۴۰۵، خانواده ۲۰۶ و خانواده پارس به دنبال این هستند تا سرمایه گذاری بیشتری روی سایر محصولات حاضر در سبد محصولاتی خود کنند.
به نظر میرسد دو عضو خانواده تارا در تیررس سرمایه گذاری بیشتر مدیران این خودروسازی قرار داشته باشند. بررسی اقتصادنیوز از وضعیت تولید ایران خودرو در فصل بهار امسال نشان میدهد تارا بعد از گروه سورن بیشترین درصد رشد را به خود اختصاص داده است. این مساله گویای این نکته است که نقش خانواده تارا در کنار گروه سورن پررنگتر خواهد شد تا جای محصولات به موزه فرستاده شده گروه پژو را پُر کنند.
اما در این میان یک سوال باقی میماند و آن اینکه آیا متقاضیان ایده جایگزینی مدیران ایران خودرو را میپسندند؟ آیا تارا و سورن میتوانند به شایستگی جای انواع محصولات پژو را پُر کنند؟
باید منتظر باشیم و ببینیم مشتریان با ایده مدیران ایران خودرو چه برخوردی میکنند؟
منبع: روز نو